Vanuit het oogpunt van preventie worden er door de jongerenwerkster van De Schoudermantel ieder schooljaar lessen gegeven aan de groepen acht van de basisscholen in de gemeente Bunnik. De lessen gaan over voeding en gezondheid, internetgebruik, pesten en groepsdruk. In samenspraak met scholen kan er ook op andere thema’s die op dat moment actueel zijn ingehaakt worden.
HET LESAANBOD 2020-2021
Social Media & Internetveiligheid | 70 min. | Groep 7/8 |
(Cyber) Pesten & Groepsdruk | 70 min. | Groep 7/8 |
Voeding & Gezondheid | 60 min | Groep 7/8 |
-Nieuw- Overgang naar groep 8 | 50 min. | Groep 8 |
Vuurwerk voorlichting | 70 min. | Groep 7/8 |
Aansluiting bij thema’s op school op aanvraag | n.v.t. | Groep 7/8 |
Social Media & Internetveiligheid – Jongeren gebruiken massaal Social Media om te luisteren naar muziek, filmpjes en om series (Netflix) te bekijken, te appen met vrienden en te gamen. Het merendeel van de kinderen uit groep 7/8 heeft een smartphone en gemiddeld zijn jongeren t/m 18 jaar ongeveer 8 uur per dag online. Ouders en school hebben vaak beperkt toezicht op het internetgebruik van kinderen. In deze les hebben we het over de leuke kanten van het internet maar ook over de risico’s. Er worden praktische tips gegeven die de internetveiligheid vergroten. *
(Cyber) Pesten & Groepsdruk – Wanneer is iets pesten en wanneer plagen? Hoe geef je goed je grenzen aan? Wat kun je doen als je gepest wordt? In deze les maken we eigen ervaringen rondom pesten bespreekbaar en gaan we aan de hand van stellingen en video’s van pest experts in gesprek over hoe pesten werkt en hoe je het tegen kunt gaan. Ook wordt er aandacht besteed aan cyberpesten. Verschillen en overeenkomsten met ‘gewoon pesten’ worden besproken evenals de gevolgen van beide.
Voeding & gezondheid – Deze les staat in het teken van informatievoorziening en bewustwording rondom voeding en gezondheid. Het beoogde effect is dat kinderen bewuster worden van wat ze eten en waarom en hoe ze gezondere keuzes kunnen maken. Optioneel kan hier een extra module middelenvoorlichting (risico’s van alcohol, tabak en drugs) aan toegevoegd worden.
-Nieuw- Overgang naar groep 8 – Leerlingen uit de onderbouw van de Breul vertellen over hun eigen ervaringen uit de brugklas: Hoe was de afsluiting van groep 8? Waar was je zenuwachtig voor bij de overgang? Hoe ging de eerste schooldag? Hoe is het nu op school? Het uitgangspunt van deze les is om leerlingen uit groep 8 een inkijkje te geven in het leven als brugger en hen gerust te stellen voor de overgang naar de 1e klas. Daarnaast geeft jongerenwerker Emma als middelbare school docent informatie over hoe het brugklasjaar er ongeveer uit zal zien. Er is veel ruimte voor vragen en een klassengesprek. Deze les moet ruim van tevoren worden aangevraagd (i.v.m. de samenwerking met de leerlingen van de Breul).
Aansluiting bij thema’s school – We proberen aan te sluiten bij de leefwereld van jongeren, maar ook bij de thema’s die op scholen worden behandeld. Wij denken graag mee als er lessen zijn die een preventief karakter hebben en waarbij het jongerenwerk kan ondersteunen. Ook kan er gekozen worden voor de werkvorm ‘het voorlichtingsbureau’. Daarbij bereiden jongeren zelf een voorlichtingsles voor aan hun ouders. De jongeren leren door deze werkvorm veel over het onderwerp, en de ouders krijgen ook meteen informatie. Deze vorm helpt om jongeren en ouders met elkaar in gesprek te laten komen over bepaalde onderwerpen.